Etusivu » Ravinto » Keittiömestari Sami Tallberg kannustaa ennakkoluulottomaan kokeiluun välipalojen kanssa
Ravinto

Keittiömestari Sami Tallberg kannustaa ennakkoluulottomaan kokeiluun välipalojen kanssa

terveelliset-valipalat
terveelliset-valipalat
Kauden vihanneksista saa helppoja naposteltavia. Kuva: Unsplash
avatar

Sami Tallberg

palkittu keittiömestari, ruokakirjailija

Lasten välipalojen ei tänä päivänä tarvitse olla rasva- ja sokeripitoista hiilarihöttöä. Palkittu keittiömestari Sami Tallberg kannustaa ennakkoluulottomaan kokeiluun.

Villiyrttikirjastaan tunnetulle ruokakirjailija Sami Tallbergille kuuluu hyvää.

– Kirjasta tuli pari viikkoa sitten yhdeksäs painos, ja mukana on paljon uusia kasveja ja reseptejä, hän kertoo.

Tallberg sai vuonna 2012 kulttuurin Suomi-palkinnon suomalaisen puhtaan, villin luonnon nostamisesta esiin ruokakulttuurissa.

– Trendiksi kasvanut villiyrttivillitys alkoi kymmenisen vuotta sitten, kun ravintolat alkoivat ottaa listoilleen kotimaisista villiyrteistä valmistettuja ruokia, toteaa Tallberg.

– Suurin osa villiyrteistä kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin. Niiden käytön oppii parhaiten kokeilemalla, yrityksen ja ehkä erehdyksenkin kautta.

Kuvat: Foodiesfeed

Välipalakysymys on Tallbergillekin tuttu

Tallberg kannustaa kokeiluun myös lasten välipaloissa.

– Ongelma on minulle kahden lapsen isänä tuttu, hän naurahtaa.

On tärkeää, että lapsi saa pitkinä iltapäivinä ravitsevia, hyvänmakuisia ja helppoja välipaloja.

– Jokaisen kannattaa opetella muutama perusohje ja lähteä tuunaamaan niitä. Kokeileminen on luovaa toimintaa, ja vähitellen voit muokata perusohjeita vaikka kuinka juhlaviksi, oman maun mukaan. Raaka-aineisiin syntyy yhteys ja ymmärrys vain kokeilujen kautta, toteaa Tallberg.

1. Samin parempi välipalaleipä

Paahdetaan viipale sataprosenttista kauraleipää ja sivellään päälle tahinia ja/tai kotimaista hunajaa. Leivän päälle voi ripotella hippusen merisuolaa.

Perusleivälle lisätään satokauden vihanneksia maun mukaan, vaikkapa herneitä, kikherneitä tai vihreitä papuja, mikäli ne lapsille maistuvat.

Kaurassa on runsaasti pitkäkestoisia hiilihydraatteja. Kotimaiseen hunajaan ei lisätä sokeria kuten joihinkin muihin vaihtoehtoihin.

2. Nice Creams

Herkkulinen välipala syntyy kun sekoitetaan blenderissä banaania ja pakastemarjoja. Jos pakastat banaaninkin, rakenne muistuttaa enemmän jäätelöä. Paksuutta voi säädellä kookosmaidolla ja tömäkkyyttä saat hampun- tai auringonkukansiemenillä tai pähkinöillä. Nice creamiin saa lisämakeutta stevialla.

Kotimaiset marjat ovat vitamiinipommeja ja banaani sisältää muun muassa mielialaa tasoittavaa serotoniinia.

3. Vihannes-snacks

Kauden vihanneksista saat helppoja naposteltavia välipalaksi. Hauskat nimet lisäävät niiden menekkiä: miten olisi esimerkiksi kurkkukäärmeet tai porkkanapatukat?

Kotimaiset, puhtaasti viljellyt kirsikkatomaatit maistuvat sellaisenaan, ja myös porkkanoista ja kurkusta myydään naposteltavia snack-versioita.

4. Taipuisat puurot

Tavalliset puurot ovat klassinen välipalasuosikki ja ne taipuvat moneksi esimerkiksi seesaminsiemenillä, cashewpähkinöillä tai kookosmaidolla.

– Nämä välipalat voi vielä aateloida syötävillä villiyrteillä, toteaa Sami Tallberg ja toivottaa kaikille äideille, isille ja lapsille mukavia hetkiä ruokakokeilujen parissa.

Next article