Etusivu » Hyvinvointi » Kesä ja kärpäset – ja hyvinvoiva kesäiho
Dermatologia ja kesäiho

Kesä ja kärpäset – ja hyvinvoiva kesäiho

kesäiho
kesäiho
Hyvinvoiva iho näkyy ja tuntuu. Kuvat: Unsplash

Mieli halajaa jo vapaalle, ja ihana kesäloma odotteleekin monilla meistä jo ihan nurkan takana. Ihonhoidosta ei kuitenkaan kannata edes kesällä ottaa lomaa. Muista nämä asiat myös kesällä, niin ihosi kiittää.

1. Puhdista

Yksi tyypillisimmistä kesäihon hoitovirheistä on riittämätön puhdistus.

Aurinkosuojavoiteet tukkivat helposti ihohuokosia, jos ihoa ei päivän päätteeksi puhdisteta kunnolla. Aurinkovoiteissa on sekä rasva- että vesiliukoisia aineita, joten puhdistuksessa kannattaakin käyt-tää ensin öljypuhdistusta rasvaliukoisten aineiden poistamiseen ja sen jälkeen viimeistellä puhdistus vesipohjaisella puhdistusaineella.

2. Kuori ja naamioi

Kesäihoa on hyvä kuoria säännöllisesti – kosteuttavaa naamiota unohtamatta. Näin iho ei tukkeudu ja pysyy samalla kosteutettuna. Ihon voi kuoria kerran, pari viikossa. Huomioi, että voimakas happokuorinta usein herkistää ihoa auringolle, joten se sopii paremmin syksyyn.

Kuorinnan jälkeen iho janoaa kosteutusta, joten kesällä kannattaa valita nimenomaan kosteuttava naamio. Ihon päivetys ei myöskään katoa kuorinnan myötä vaan tulee kuolleen ihosolukon poistuessa paremmin esiin!

3. Vaihda kevyempään voiteeseen

Tuhdit talvi-ihonhoitotuotteet kannattaa kesän kynnyksellä vaihtaa kevyempiin, sillä lämmin ilma ja lisääntyvä hikoilu saattavat vaikeuttaa ihon hengittämistä. Kuivakaan iho ei yleensä tarvitse kesällä öljyisiä ja paksuja voiteta, ja liian hoitavat tuotteet voivat tukkia ihon.

Kesäihon suosikki on aloe vera, joka sopii monelle ihotyypille ja kosteuttaa tehokkaasti. Se myös rauhoittaa auringossa mahdollisesti kärsinyttä ihoa. Yöksi voi levittää ravitsevamman voiteen, sillä yön aikana iho uusiutuu tehokkaimmin.

4. Suojaa myös huulet

Aurinko kuivattaa muun ihon lisäksi myös huulia, joten suojakertoimellinen huulirasva on kesäisin tarpeen. Voimak-kaimmillaan aurinko on keskipäivän ja kello 16 välillä – silloin huulet on hyvä suojata vähintään 30 suojakertoimella.

5. Juo vettä

Vettä tulisi juoda 2–3 litraa päivittäin, mutta hikoilun lisääntymisen myötä vedenjuonti on kesällä entistä tärkeämpää. Iho tarvitsee myös sisältä päin saatavaa kosteutusta, ja lämpimänä aikana iholta haihtuu vettä enemmän kuin talvella.Ja sitten nauttimaan! Kaikin puolin upeaa kesää!

Next article